Van Koert Chiropractie

nekpijn smartphone

Hoe makkelijk maakt de smartphone ons leven eigenlijk?

Hedendaags, zie je het overal gebeuren. Snel op je smartphone de Whatsapp- berichten lezen, vervolgens de e-mail en Facebook nakijken terwijl je aan het wachten bent. Met z’n allen zijn we er schuldig aan, want een smartphone heeft zijn voordelen; Je hebt het altijd bij de hand en het is makkelijk in gebruik, maar voor alle voordelen die deze apparaten met zich meebrengen, is het overmatig gebruik ook een van de nadelen.

Volgens een Amerikaans onderzoek uit 2017 kijkt de gemiddelde volwassen persoon 80 keer per dag naar een smartphone! Het overmatig gebruik van de telefoon helpt ons niet te verleiden rechtop te zitten, want hierbij eindigen we allemaal in een verzakte houding waarbij je naar beneden kijkt. De term “Tekst nek“ is als het ware ontstaan door dit fenomeen. Een tekstnek zorgt ervoor dat er extra druk komt in de bovenrug en nek. Hierdoor verandert de manier waarop de algehele nek werkt, de spieren zullen overbelast worden, ligamenten worden uitgerekt en de ruggenwervels zullen meer worden belast. Dit kan uiteindelijk leiden tot nekpijn, hoofdpijn en schouderklachten.

Veelvoorkomende symptomen van overmatig smartphone gebruik

– Nekpijn, het meest directe symptoom, door de verhoogde druk en mechanische stress op de gewrichten en spieren.
– Hoofdpijn, is een veel voorkomend symptoom, verhoogde spierspanning en verlies van mobiliteit van de nek kan hoofdpijn veroorzaken
– Schouderpijn, dysfunctie in de nek kan uitstralende pijn geven in de schouder.
– Het bovenste kruis-syndroom, waarbij de houding van de nek hetzelfde wordt wanneer de smartphone wordt gebruikt. Op lange termijn veroorzaakt deze houding de spierspanning op de borst- en boven rugspieren en worden bepaalde nek- en rugspieren zwakker.

5 tips voor het verminderen van de pijn die veroorzaakt wordt door een "tekst nek"

  1.  Beperk het telefoon en tablet gebruik!
  2.  Probeer geregeld uw lichaamspositie aan te passen bij het gebruiken van de mobiele apparaten, waarbij u niet lang naar beneden hoeft te kijken in eenzelfde houding.
  3.  Kijk met de ogen naar het scherm in plaats van het hele hoofd omlaag te bewegen. 
  4.  Niet lang afwachten wanneer er pijn aanwezig is in de bovenrug en nek. Laat uw klachten nakijken door een chiropractor of een andere zorg professional. 
  5. Oefeningen, rekken en een betere houding kunnen de pijnklachten verbeteren wanneer er onderliggende dysfuncties en verminderde beweging van de wervelkolom heeft.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin